Tiden verkligen flyger fram!

Nu är det ljuvligt i trädgården! Alla växter växer så det knakar och några har börjat blomma. Jag går omkring och planerar hur jag ska flytta på vissa växter för att få så fina rabatter som möjligt.


Silverarv och Fransktrift och den ljuvliga Louise Bognet

Humlorna rumlar runt i det franska kungsljuset och första vallmoknoppen har slagit ut.


Franskt kungsljus och årets första Vallmo

Allt vore frid och fröjd om det inte vore för de förgrymmade rådjuren och sniglarna. Vi har en rådjursbock som har knallat in på tomten i ett obevakat ögonblick och naturligtvis mumsat på de stackars rosorna som precis börjat återhämta sig efter vintern. När ilskan lagt sig kommer nästa otyg, sniglarna.

Imorse blev jag mäkta förvånad när jag skördade årets första skörd av rädisa och satte fingrarna i en snigel.


Årets första skörd och en fuling som också gillar rädisor

Efter att ha lyft på flera blad kunde jag utan problem döda ett 20-tal. Nåja, man får njuta av det vackra...

Kommentarer

Ingela sa…
Slipper som tur är såna sniglar...

Hälsningar
Ingela
Margot sa…
Underbara bilder! Visst är det en härlig tid vi kan njuta av nu!
Såna sniglar har jag ,tack och lov, inte hittat än! Här är det mest stora snäckor som smaskar, och massvis med äckliga gröna larver, som tycks ha förkärlek för mina aklejor!
Ha det gott!
/Margot
Nina sa…
Vilka fina bilder du visar!! Silverarv, är det en perenn? Hur hög blir den? Vill ha något i min vita pergola tillsammans med lammöron och daggkåpa som skall fungera som häck framtill. Tips?
Hélena sa…
Tack för ert beröm! Det värmer. Nej sniglarna är inte roliga... men personligen tycker jag att rådjuren är värre. Nina: Silverarv är en perenn som blir 10-15 cm och blommar maj-juni. Sprider som en tokig och perfekt för stenpartier och som fyllnadsväxt, tycker jag. Ska fundera på alternativ...

Populära inlägg