På andra sidan sjön

Är det alltid sol! Nej, så är det ju naturligtvis inte men när solen är framme under de mörkaste månaderna då solen står som lägst så lyses andra sidan upp och vi ligger i totalt mörker. Det här är det enda som stör mig lite när det gäller vårt läge och vår tomt. Att vi har ett pendeltåg som åker förbi med jämna mellan rum gör mig inget men att inte få det lilla solljus som kommer i december och januari det svider lite. 


Antalet soltimmar under högsäsong är en ständig fråga eftersom minst sex timmar sol är nödvändigt för de flesta rossorterna. På sommaren är det inga problem att hitta soliga platser och jag är övertygad om att andra sidan har det lite väl gassigt i juli.




Men visst är det väl då märkligt att min Crown Princess Magret fortsätter med sin blomning. Trots minusgrader, snö och inte en minut i soltid. Det är inte många blommor och knoppar och kanske är det så att den här plantan inte har förstått vad som är nödvändigt för henne.


Vill du läsa om om fler saker som är nödvändigt kan du hälsa på hos  Katarina http://rosorochris.blogspot.com/ där veckans blommiga tema är nödvändigt.



Kommentarer

samson sa…
bara man inte talar om för växterna vad de behöver så klara de sej jätte bra,ha det så bra,maggan
AnnaHelena sa…
Ja, så här års vill man verkligen komma åt all sol man kan få. Förstår att du är lite avis på dem "på andra sidan sjön", men du har ju fin solbelyst utsikt i alla fall... :)
Vår egen tomt är väldigt skuggig, eftersom vår tomt gränsar mot skogen. Mitt i sommaren kan det ändå vara ok, och jag gillar skuggväxter, men det som är tråkigt är att säsongen blir förkortad. Våren kommer sent till vår tomt och hösten infaller tidigare.
Svårt att hitta tomten med de ultimata förhållandena...

Kram // AH
Margot sa…
Visst är det häftigt med rosor som blommar i nyårshelgen:)
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Margot
Katarina sa…
Ja, det är märkligt. Jag förstår inte heller hur Swany och Trier kan fortsätta blomma... Men det är bara att tacka och ta emot. Kanske har de förstått hur jobbigt vi har det under de mörkaste månaderna också vll de muntra upp oss lite?
Önskar dig allt gott under 2012!
Anonym sa…
Vilka otroligt vackra bilder du bjuder på och så fint ni bor! Ja, det är märkligt hur det fortsätter blomma, tänk att en hel årstid känns som den blivit snabbspolad förbi! Jag önskar dig ett fint nyår och ser fram emot att snart få inleda ett nytt trädgårdsår tillsammans med dig och alla andra fina bloggvänner. Kramar från Hanna
Så vackert ni bor! Fantastiskt att "Maggan" blommar fortfarande, min har gett upp.

Wow 30 rosor! Kör på;)). Jag har 27 på ingång i vår.
Inte lätt att svara på vilken min favorit rosa ros är...
Men jag kan inte vara utan Austinrosorna: Eglantyne, James Galway, Mary Rose och Constance Spry. Madame Boll är trogen och blommar kontinueligt, Celestial och Salet är fina också.
Har inte Bonica själv, men vet att många gillar den.
Nu blir jag ju lite nyfiken vilka du funderar på:))
Lycka till!
Ja nu får man ta allt ljus man kan få :)
å missa nu inte,.,,,,

H
A
P
P
Y

N
E
W

Y
E
A
R

P
A
R
T
Y

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Och ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR
önskar Håkan
Jag känner igen mig såååå! Vi bor också på "fel" sida (fast av en skog) så när solen inte orkar mer än precis över trädtopparna har vi mest skugga. :( Vilka magiska bilder du har tagit! Den på fröställningarna (ingen aning om till vad) var så galet vackra! I like!!!

Varm kram, och om vi inte hörs före nyår så önskar jag dig och de dina ett riktigt Gott Nytt år!

Anna
AnnCharlotte sa…
Jag bor med trädgården i söder läge men det är bara en liten kort stund mitt på dagen som solen når in på altanen när den precisletar sig över grannhusens tak. Trist, men nu går vi iallafall moträtt håll :)) Och sol eller inte så har du en fantastiskt fin utsikt.....
Ha det riktigt bra sista dagen på detta året :))
Berit sa…
Himlar, rosor så blommar nu!!
Ha ett gott slut och ett suveränt nytt år önskar jag dig!!
Jag förstår din känsla inför de få soltimmarna. Inte dåligt att rosen blommar än.

Kram
Gela sa…
Vilka vackra bilder! Ser att du skall ut och resa härligt! Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År/Gela
Lisa sa…
Ja solen är verkligen en nödvändighet, den är minsann lätt att glömma bort som sådan. Bästa tipset är att anpassa med växter som inte behöver så mycket sol, fast trist ändå ! Du själv kan ju kila över till andra sidan och få lite sol på näsan i alla fall ;-) Önskar dig ett Gott Nytt År !
Lisa/Lisas trädgård
Rosor är fantastiska! Det bara är så.
Gott Nytt År,
Agneta kram

Populära inlägg