Årets första utomhusfika!

Vilken dag! Inte så mycket sol men varmt, närmare 10 grader. Innan F´s sovpass åkte vi och handlade penséer och jord. 


Det är inte klokt vad allt blir förändrat bara man plockar undan en del saker, krattar bort de sista löven och planterar lite sötnosar i krukorna. Trappen blir som ny och det bästa är att i år behöver jag inte vara orolig varje morgon jag öppnar dörren. Orolig för att rådjuren ska ha hittat godis på vår trapp. Det känns så otroligt skönt att kunna slappna av och bara njuta av alla blommor utan att hägna in rabatterna. 

När F vaknade var det dags för årets första utomhusfika på verandan och precis då kom solen fram bakom molnen. 


 Dagsfärska kanelbullar från ortens bageri sitter aldrig fel en söndag!



Hela dan har varit en fixar dag. H har jobbat med vårt sista rum, om man bortser från klädkammaren, inomhus och vi, jag och F, har stökat både inne och ute.



Det är ju galet roligt med en snart 2 1/2 åring. F vill göra precis som vi och hjälpa till hela tiden. Jag blir så imponerad över hur duktig han är och hur fort han lär sig. Visst tar det lite längre tid att laga mat eller att plantera en blomma men vad gör det när man har så roligt och får lyssna på F´s prat som kommer oavbrutet medan vi fixar. Jag förstår inte allt men nästan!

Kommentarer

Kerstin sa…
Låter som en toppendag. :-) Visst är det kul när de kan börja vara med på riktigt? Vår yngste fyller 2 i maj och jag bara njuter av att kunna göra vad jag vill i trädgården och ha med honom. Han måste bara lära sig att inte springa runt i rabatterna för just nu lyssnar han inte ett dugg. Han har nog trampat sönder hälften av alla vårlökar... Men det är ju såklart inte så lätt att fatta att man inte ska trampa där när mamma konstant springer runt i rabatten. ;-)
Och att ta med honom att handla, även på plantskolor, det kan man bara glömma. Så då får man se till att få åka själv ibland. :-)
Ha en trevlig söndagskväll! :-)
Vad fint du har gjort. Och gott med första fikan ute. Det är roligt med de små.

Kram
Så mysigt att fika ute! Härlig färg på dina penséer, roligt att pynta och göra fint. Jag städade i några rabatter förut, och precis som du skriver blir det en väldig skillnad. Och vilken duktig hjälpreda du har:)). Kul att han vill hjälpa till.
Ha en bra start på veckan.
Kram Maria
Malin sa…
En sån skön dag ni verkar ha haft!
Och så fina fröknar i krukorna. Visst är det mysigt att kunna ha med barn i trädgårdsgrejandet.
Men alla är ju olika och ibland går det bara inte - en tidigare grannes barn stoppade nävar med jord, gödsel. lökar.... ALLT i munnen så fort han kom åt. Gissa om det var jobbigt för dom!
samson sa…
Kul med småbarn mitt barnbarn är snart 4år han är inte förtjust i växter bara bilar
ha det så bra
maggan
Lena sa…
Vilken fantastiskt vårig söndag det varit!
Låter som om ni haft en riktigt härlig dag och visst känns det helt nytt med ganska liten insats så här i början av säsongen.
Ser mej själv i en sån scen om ett år- stök och fika i solen. Längtar!

Ha en fin vecka!
Kramar
En riktig vårsöndag! Så vackra färger du hittade på penséerna. Jag måste ha fler!!!

Roligt med småttingar som deltar i jobbet - en blivande trädgårdsmästare månne?

Kram
Låter som en helt underbar vårsöndag! Den där första utomhusfikan i solen är så mysig. :)

Och penséer...tänk att en sådan liten blomma kan göra en så otroligt glad. Här hemma pryds numera våra trappor av blommande penséer och påskliljor. Då är det verkligen vår. :)

Sköt om dig och fortsätt njuta av den härliga våren!

Kram Lotta

Ps. Underbara bilder som alltid! :)
Laila sa…
Låt det ta all tid i världen med F! Det är värt varenda sekund.
Förstår så väl din känsla när du öppnar ytterdörren på morgonen utan ängslan! Innan vi hägnade in kämpade vi också med anskrämliga hönsnät runt de stackars rabatterna och det lilla kökslandet. Nu ser vi bara marodörerna på avstånd och det är så skönt!
Ha det gott!/Laila
Visst är det härligt när man kan börja fixa ute. Och fika! Här har inte varit sol, men varmt, så jag har stökat hela dan. Underbart!

Ha det fint//Laila
Underbar pensépotpuri! Så många finfina färger. :) Ja, det är underbart just. Man kan inte vara ute tillräckligt mycket. Så fort jag går in vill jag ut igen...
Ja, kul med urnorna! Och det är klart att vi har bra smak.. ;)
Kram, tjejen!
AnnCharlotte sa…
Härligt att kunna vara ute länge och att kunna fika ute....
Och så kul att få hjälp....
Ha det bra :)
AnnaHelena sa…
Å, så fina bilder du visar idag!!!
Ja, i dag var årets första trädgårdsdag här hemma. Och jag tänkte att "Jag ska INTE rensa i rabatterna...",(Ja, man vet ju aldrig om det ska bli flera minusgrader igen...) men det är väldigt svårt att låta bli, så lite blev det bortrensat i allafall... :)

Kram // AH
Men ni har ju haft sol idag! Vi har hängt på Värmdö hos kompisar och där lyste solen med sin frånvaro. Satsar på fika på altanen nästa helg. Vilka fina krukor du fixat!
Margot sa…
Låter som en helt perfekt dag och första utomhusfikat är något alldeles speciellt:) Här har vi inte kommit så långt än, alldeles för grått och kyligt!
Ha en fin ny vecka!
Kram Margot
Ulrika sa…
Härliga bilder, fina pensèer du hittat! Fikat ser gott ut!
Kram Ulrika
Marina sa…
Så fina planteringar! Visst blir man glad av att ha det på trappan. Jag fixade två till idag som jag kommer se i morgon när jag går ut. Hade en sen tidigare.

Härligt med utefika och visst är det väl livskvalité och lycka att kunna fika utomhus i sin egna trädgård med sitt/sina barn.

Kram!
Anonym sa…
Vilka fina penséer och härlig fika! Ja, det är en underbar ålder han är i din fina lilla kille. Tage pratar också mer och mer och han är så himla rolig! Han är den gladaste unge man kan tänka sig och jag är så glad som får hänga med honom.

Här har det varit mulet och grått idag men jag drack huttrande kaffe ute i alla fall. Vad gör man inte, det är ju våååår! Kram Hanna
Odlarlust sa…
Fina penséer!
Jag har också en 2,5 åring (S) här hemma. Superkul kille i en kul ålder (när inte viljan att bestämma själv tar allt för stora proportioner).
Förra året hjälpte han mig att plocka av alla tomater... innan de hade mognat :-/
Byronesse sa…
Åh, Hélena vilken fantastisk dag ni har haft! Och så underbart att äntligen kunna fika på verandan:-) Vilka söta små penséer ni hittade. Var kommer de fina krukorna i zink ifrån? Vill också ha!

Kramar bästa du!
Em

Populära inlägg