De jag har lyckats bäst med..

...är utan tvekan mina lejongap. 

Lejongapet Twinny Peach blir inte så hög och skiftar i olika gula, aprikosa nyanser. Helt bedårande och blommar från början av juni till frosten. Passar helt otroligt bra i min regnbågsrabatt bland de gul/aprikosa rosorna.


Appleblossom vävde sig in bland stjärnflockan men jag tror inte att jag satsar på henne i år. Lite för...perfekt på något sätt, men otroligt blomvillig och högre än Twinny.


Så till favoriten, Lavendel. Har redan köpt fröer för att vara säker på att få blomningen i år också. Helt underbar!


Innan snön kom var mina plantor fortfarande gröna och fina ute i rabatterna men nu börjar de se trötta ut. Det blir till att ladda upp med massor av små plantor i vår så jag får njuta lika mycket i år.


Nästa vecka blir temat - Sommarens favoritbild! Tänkte att vi kanske behövde lite sommaruppmuntran i snöyran!


Kommentarer

Leena sa…
Ja, vilken underbar kombo med lejongapen och rosen! Så läckra färger! Jag ska så mycket mer blommor i år än förra året, det har jag förstått, även om det ätbara står högt i kurs också.
Ha det gott!
Underbara bilder. Vilken sommarlängtan man får! Lavendel var en riktig liten skönhet/ Kram Titti
Berit sa…
Den var fin den lejongapen lavendel,förstår att du blev förtjust i den!
Ha en underbar helg!!
Ninnis sa…
Vilka härliga bilder och läckra färger....=)

Ha det bra...!!!

Kram Ninni
Du är så duktig på kombinationer! Så mycket vackert, som inspirerat till tusen!
Trevlig helg
Kram Maria
Eva Linnea sa…
Vår- och sommarlängtan sliter tag i en när man ser dina bilder. Snart börjar det! En tanke slog mig när jag skrev mitt inlägg; vart har mina digitalis tagit vägen? De brukar ju inte gå att ta död på i första taget.
En skön helg önskar EL
Varm och härlig kombination den där första :-) En mild vinter så brukar de överleva och ibland självså sig...

Sår väldigt lite annueller men i år har jag skaffat ett par sorters lejongap.

Kram, Carina
Gillar dina lejongap.Ska så vita i år hoppas det går bra.
Ha en skön helg.
Anita sa…
Vilken idé du gav mig nu. I min roslund har jag gula och orange rosor, där skulle Twinny Peach passa jättebra. Har aldrig tänkt på att det funnits så många olika färger av lejongap. Lavendeln var ju hur snygg som helst. Köpte förr lejongap på en plantskola som drev upp egna. Ibland övervintrade dom, milda vintrar, som den vi har i år ... fast inte just idag då det är minus 11 grader hos oss.

Ha en härlig helg!

Kram Anita
Som vanligt helt underbara bilder. Var hittar man fröer till Opus Lavendel? Har försökt googla både på svenska och engelska.
Kram
Elin
lavendia sa…
Fina lejongap. Brukar aldrig så det, men det är aldrig för sent att tänka om.
Anna-Maria sa…
Vackra rabatter och samstämda färger! Vilken sorts lavendel ska du så?
Underbara bilder på kombinationer av växterna. Så snyggt!

Trevlig helg!
Fantastiskt härliga bilder på underbara kombos!
Jag tänker inte länka upp eller skriva om "bästa frötipset",jag är ju urusel på att dra upp eget.
Fast jag har ett väldans bra; Köp/skaffa frön av det du vill ha och ge till en behövande väninna. Sen kan du få några plantor av henne! Det funkar för mig.....*fniss*
TREVLIG HELG
Susie
Marit sa…
Nydelige bilder av løvemunn! Jeg har sådd de før og de blomstret virkelig lenge. Godt tips!

Klem Marit
Marit sa…
Nydelige bilder av løvemunn! Jeg har sådd de før og de blomstret virkelig lenge. Godt tips!

Klem Marit
Marit sa…
Nydelige bilder av løvemunn! Jeg har sådd de før og de blomstret virkelig lenge. Godt tips!

Klem Marit
Anonym sa…
Det lavendelfärgade lejongapet kommer finnas i min trädgård också i sommar. I nya sommarblomsrabatten. Så det är alltså du som har inspirerat mig till den?! ;) När jag såg den kände jag bara att jag MÅSTE ha den. :)
Kramar!
Gunilla sa…
Fantastiskt fina bilder som jag får sommarlängtan av.

Trevlig Helg
Charlotta sa…
Underbart resultat av dina fröer!

Själv är jag är inte så intresserad av att hålla på och dutta med fröer utan brukar låta experter ta hand om uppväxten. Men ibland gör jag ett försökt och i somras hade jag faktiskt ett par påsar med frö som det blev något av. Inte bara något, det blev något riktigt fint.

Tack för inspiration med dina underbara blommiga fredagar.
Kram Charlotta
Marina sa…
Vilka bilder såhär i snöstormen! Ja, nu har även vi lite snö och som så ofta när det snöar här så snöar det från sidan ;).
Jag ska så lejongap i år. Det var några år sedan senast.

Kram
Anonym sa…
Vilka fina lejongap! Dum fråga kanske men hur brukar du så dem? Sår du fröna på odlingsplatsen eller börjar du inomhus nu på vårvintern? Blev så sugen att prova på själv när jag såg dina!! Ha en trevlig kväll//Kram Åsa
Suss o Kai sa…
Så vackert Kram Suss
Så jättefina lejongap, jag är ju svag för dem men brukar bara så en blandad påse... Måste nog köpa några namnsorter som jag vet hur färgerna blir. Den första i aprikos toner var ju helt ljuvlig!
Önskar dig en fin helg!
Kram Kristina
Luna Ek sa…
Twinny Peach testade jag också fast som köpt. Det var den vackraste lejongap jag haft. Knubbig, tacksam och helt underbart skimrande i nyanserna. Blir till att så i år.

Trevlig helg/ Luna
M/S Design sa…
Du fick till fina kombinationer!!
Ha de bra
Mariana
Vackra färgkombos som alltid! Som den älskare av lila jag är faller jag såklart mest för Lavendel. Rackarns snyggt!

Önskar dig en fin helg!
Kram Tamara
IreneL sa…
Åhh så underbara bilder! Fick en stooor längtan till sommaren nu!
Ha en fin helg!
Oj, vilka snygga lejongap! Nu blev jag superinspirerad att så det och ha på friland. Det har jag inte testat tidigare. Jag gör en notering om dina sorter. Kalassnygga!

Kram, Karin
Inger sa…
Härliga bilder, tyvärr frösår jag inte så mycket.
Kram
Laila sa…
Lejongap har inte funnits på min karta men efter din kampanj vill jag testa Lavender!
Ha det gott!/Laila
Unknown sa…
Vilka trevliga bloggar du har! Mycket vackert och läsvärt!
Anakin sa…
Ok, jag ger mig och erkänner min okunskap - vad heter den aprikosa rosen i första bilden? Den är ljuvlig!!

Populära inlägg