På gång!

Idag kom det två paket! Ett som H beställt och ett som jag hade beställt. Vi satte genast igång med båda och F sprang mellan oss utan att kunna bestämma sig för vilket som var mest spännande. 

I mitt paket var det 13 påsar med dahlia knölar, tre olika sorter, Alvas regalaia, Melody Harmany och Café Au Lait eller Rubens Dahlia som jag kallar den. De fick genast krukor med jord och plats på det varmaste stället mot väggen i söderläge. Nära till att ta in dom om det blir frost.

Dahlia Café au Lait - eller Rubens Dahlia!


H´s projekt innebar lite verktyg och åverkan på dörren mot verandan...


En kattlucka så att katterna kan komma och gå som de vill! I rabatterna börjar det knoppas och det är helt underbart att ligga i gräset och njuta av allt det som är på väg upp. I höstas planterade jag inga lökar bara för att se vad som kommer upp i år och göra en plan för vad jag ska satsa på i höst.


När jag ligger där och fotar i rabatten så får jag syn på en rörelse. Det är Blixten som kommer smygande på stenarna. 



Det är verkligen roligt med katter i trädgården. Urmysigt sällskap och visst ser han ut som en riktig jägare. Nu ska vi bara se om de lär sig luckan också. Den är inställd på koderna i chippet som sitter i deras nackar så att bara de kommer in och inga andra katter.

Kommentarer

Bra det där med koder till kattluckan.Inte kul om man kommer hem och främmande katter varit in och markerat.
Fina daliaknölar du beställt.
Ha det gott.
Du har mange fine blomster og gle deg til.
Fin katt som kjem og ser kva du jobbar med.
Lurt med kode for luka i døra.

Fin kveld frå Anne-Mati
Å så fin den är Café Au Lait, jag hade tänkt beställa den, men det blev aldrig av.
Så smart med kattlucka med kod.
Ha sköna trädgårdsdagar
Kram Maria
ellan sa…
Wow. Kattlucka som kan läsa av chip. Coolt! Sesam öppna dig, liksom. :-)
Fast nu är jag mer trädgårdsmänniska än kattmänniska, så jag blev ändå mest begistrad över dina dahlior. All lycka med dem!¨
Må så gott
Nora sa…
Vilka fina Dahlior du har beställt. Cafe au lait kommer jag ihåg att jag såg hos dig för ett par år sedan. Den fastnade på näthinnan - otroligt läcker!
Kram Nora
Sofie sa…
Vad praktiskt med kattluckan. Alltid spännande med växtpaket, jag har också beställt Café Au Lait i år ska bli väldigt spännande att se hur den blir. Ha det fint!
Kram Sofie
Jättesmart - alltså det där med en kattlucka som reagerar på chipet!
I år måste jag nog köpa på mig lite dahliaknölar. Glömde ju helt bort det förra året! Trist!!
KRAM
Susie
Merja sa…
Kattlucka har jag tänkt på ...länge. Katt det bästa sällskapet skulle jag vilja säga i trädgården.
Ha det gott!
Anonym sa…
Så smart med kattlucka som känner av att rätt katt går in i huset! Berätta gärna hur det går. Kattsällskap i trädgården är supermysigt! Gillar din nya dahlia!! :)
Kram Kristina
lavendia sa…
Vad bra att katten har egen "nyckel" så inte objudna gäster slinker in. Visste inte ens att det fanns.
Katten tycker nog det är urmysigt att gå ut och in som den vill. / Britt
Veronica sa…
Vilken tiger!

Ha en fin tisdag!
Nu får du 2 Veronicor efter varandra :)
Vi köpte en Kaffe med mjölk efter att ha sett den blomma vackert hos, jag trodde,dig!
Visst har väl du den sedan tidigare?
Hursom, nu är den inne på sin tredje sommar och blommar den inte nu så åker den ut med roten först :)

Kram
//Veronica
Martas rike sa…
Jag har också ställt ut de få dahlior jag har kvar efter nedmontering av beståndet i höstas. Det får bära eller brista. Så länge inte bladen visar sig är det nog ingen fara, knölen fryser inte så lätt i jorden. Lycka till!
Jag har ingen egen katt, men grannarnas katter älskar vår trädgård så jag är inte utan.
Ha det bra,
Marta
Alltid lika inspirerande att kika in hos dig!
Ha det fint!
Kram
Jenny
Härligt ljus i dina bilder och Blixten så stilig. Nytt för mig med chippad lucka.
Här kastar sig Ture handlöst genom luckan i ett långt språng. Vad som händer om det nån gång skulle råka stå något på golvet andra sidan, vågar man inte tänka på. Basil däremot kliver värdigt och lugnt igenom.
Allt gott
Anette
Så mysigt med katt i trädgården håller med, så trivsamt!
Så fina bilder!
Ha det gott, kram Ewa :)
Anonym sa…
Ja visst är det underbart med kattkompisar i trädgården. Känns nästan ok att de river och klöser lite här och där när de är ett sådant underbart sällskap.
Kul att du har börjat blogga lite igen. Jag hoppas tiden räcker till för dig.
Stora varma kramar! Och nu tycker jag verkligen det är dags att ses snart! ;)
Pernilla sa…
Vilken sötnos till katt du har!

Jag har också blivit en Dahlia-entusiast sedan tre år tillbaka. I år kommer jag inte att köpa några nya knölar eftersom vi har fullt upp med att sätta upp ett växthus på tomten.

Min favoritdahlia är Ariko.
hälsn Pernilla

Populära inlägg